donderdag 13 januari 2011

Schaatsen

De temperaturen stijgen licht maar de schaatskoorts is nog niet verdwenen. Elk jaar begint het bij duizenden liefhebbers te kriebelen, zouden we kunnen schaatsen deze winter en komt er weer een Elfstedentocht? Wanneer het buiten onder de 10 graden dreigt te komen zetten de eerste fanaten hun ijzers in het vet. Want zodra de sloten zijn dicht gevroren staan ze vol met jong en oud op hun schaatsen.

In mijn herinnering konden we vroeger elke winter schaatsen. Nu zal dat vast niet zo zijn geweest maar ik weet wel dat als het ook maar enigszins verantwoord was dat de hele buurt naar buiten trok. Dik ingepakt, plastic zakjes in de schaatsen tegen de kou en doorschaatsen tot de neuzen rood zagen. Elke keer waren de eerste slagen wat onwennig, maar wat hadden we een lol! Na wat rustig oefenen in de hoop niet onderuit te gaan kregen we de slag te pakken. Het rondje vijver werd al snel een rondje sloten en grachten. Als je eenmaal blijft staan ligt de gladde wereld aan je voeten.

De afgelopen paar jaren is het er voor mij niet van gekomen om te gaan schaatsen. Elke keer dat de weermannen en –vrouwen van de Nederlandse televisie reikhalzend uitkeken naar de dalende temperaturen kwam ik tot de conclusie dat schaatsen er helaas niet in zat. Met deze koude winter vol sneeuw en gladheid heb ik mezelf voorgenomen bij de eerste mogelijkheid het ijs weer op te gaan. Het nostalgische avontuur opnieuw beleven. De kou, het onwennig op het gladde ijs staan en met een rode neus naar binnen voor warme chocolademelk. Dat zou voor mij deze winter helemaal compleet maken dus kom maar op met die laatste dagen vorst!

Danitsja Koster – redacteur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten