donderdag 16 juni 2011

Blog: Vaderdag


Ondanks de radio-campagne van het Liliane Fonds (‘Geef je vader iets goeds. geensokken.nl’) worden veel vaders op zondag 19 juni toch verrast met een paar sokken. Natuurlijk gaat dat geschenk gepaard met een ontbijtje op bed. Kinderen op de basisschool zijn al weken druk met het boetseren van een gebakje, het maken van een voetbal van papier-maché of het dichten van een ode aan hun papa. Ook overhemden, stropdassen, scheerapparaten en elektronica schijnen het goed te doen bij de vaders van nu.

Op de basisschool leerde ik een liedje dat ik jarenlang zong bij het brengen van het ontbijt op bed ter ere van Vaderdag:

O papaatje
O papaatje
O wat ben ik nu toch blij
Dat ik altijd hier bij jou ben
Maar nog leuker jij bij mij
Want je bent de allerliefste
Van de papa’s die ik ken
Daarom zing ik nu dit liedje
Dan zie jij hoe blij ik ben

Het liedje - gezongen op de melodie van Oh My Darling Clementine - werd overigens moeiteloos vertaald naar Moederdag (O mamaatje, o mamaatje,...) of andere gelegenheden waarbij een loflied op z’n plaats leek.

Van de vele zelf gemaakte cadeautjes herinner ik me onder andere een wc-rol die gehangen op een met kleurrijke stickers beplakt kartonnetje dienst zou moeten doen als boodschappenlijstje; een zelf gebreid visachtig dierfiguur, met wol gespannen in een eveneens met wol omwikkelde ring; en een gekleid en daarna gebakken en beschilderd koekje.

Nu – jaren later – zijn deze cadeaus nog steeds terug te vinden in het huis van mijn ouders. Nog steeds worden ze gekoesterd en waarschijnlijk kan ik ze me alleen maar herinneren omdat ik ze nog af en toe zie. Anders ging het met de sokken… Die worden ieder jaar weer aangevuld door nieuwe en ik betwijfel of mijn vader nog weet welke sokken hij van wie wanneer gekregen heeft.

Als ik internet moet geloven gaat het nu nog steeds zo en worden vaders in heel het land dit weekend weer verwend met creaties van hun kinderen, die vooral ontsproten zijn aan het creatieve brein van de basisschooljuffen. En blij dat de vaders hier weer mee zullen zijn! Wel vraag ik me af of de inmiddels klassieke gekleide asbakken in deze tijd nog wel gemaakt worden.

Fijne Vaderdag!

Mathilde - redacteur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten