donderdag 28 april 2011

Koninginnedag


Koninginnedag is voor de meeste feestvierders verbonden met de vrijmarkt, oranje, bier drinken en muziek. In bijna alle dorpen en steden zijn optredens en vrijmarkten. Heel het land hult zich in de meest obscure oranje kledingstukken en attributen. Toeristen weten niet wat ze overkomt, zeker als ze per ongeluk op 30 april in Amsterdam verzeild raken. Een dag in het jaar is elke Nederlander even zijn verstand verloren en host in de nationale kleur het centrum door.


Koninginnedag is niet iets waar ik bijzondere jeugdherinneringen aan heb. Geduld om de halve nacht op een kleedje met oude rommel te zitten had ik niet, de meeste aspirant muzikanten wilde ik snel vergeten en veel optredens waren er nog niet in het mooie Almeerse centrum toen ik een klein meisje was. Pas later begon ik de lol van het volksfeest in te zien. De kleinschalige optredens op gammele podia, in het zonnetje een drankje doen op deze extra vrije dag en de baldadigheid die komt kijken bij de combinatie vrijmarkt en een groep vrienden trok me veel meer.

Zeker in Utrecht kon ik mijn lol op. Lekker door het centrum slenteren en me verbazen over de artikelen die bij de verschillende ‘kraampjes’ werden aangeboden. Een willekeurige straat inslaan en op een feestje met een funky lokale band uitkomen of per ongeluk verzeild raken in een gospelvoorstelling geleid door een overenthousiaste spreker. Al wandelend vielen we van de ene verbazing in de andere.


Beelden van de Koningin en haar familie waren leuk, maar die zag ik later wel in het Journaal voorbij komen. Ronddwalend in het stadscentrum vermaakte ik me veel meer. Er is misschien weinig nationale eenheid of koningsgezindheid in te ontdekken, maar het is wel een echt Nederlands feestje waar ik me elk jaar weer op verheug. Kom maar op met het oranjetenue!

Danitsja Koster - redacteur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten