donderdag 21 juli 2011

Weblog: Dierenasiel

Elke zomer komen er berichten naar buiten dat katten onbeheerd zijn achtergelaten, honden aan bomen zijn vastgebonden en de dierenasiels overstromen met afgedankte huisdieren in alle soorten en maten. Als kind trok ik dit me al erg aan. Ik ben een grote dierenliefhebber en hou van alle dieren, voor een hagedis of rat draai ik mijn hand niet om. Dierenliefde is in mijn ogen niet beperkt tot de koude dagen waarin poes Minoes of hond Rakker warmte en geborgenheid biedt. Een dier is een verantwoording voor vele jaren waar goed voor gezorgd moet worden. Gelukkig denken veel mensen hier hetzelfde over.

De Dierenbescherming zet zich elk jaar, samen met talloze asielen en dierenorganisaties, vol overgave in voor de bescherming van allerlei soorten dieren. De 's Gravenhaagsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren werd in 1864 opgericht om de leefomstandigheden van onder andere paarden en trekhonden te verbeteren. In 1875 werd het mishandelen van honden en katten voor de wet strafbaar en in 1877 besloten verschillende lokale organisaties samen te gaan tot de Nederlandsche Vereeniging tot Bescherming van Dieren. Sinds die tijd is er een hoop bereikt om het leven van huisdieren, wilde dieren en bedreigde dieren te beschermen. Dierenmishandeling, opvang en de leefomstandigheden van vee staan ineens op de politieke agenda. Deze strijd is tot op de dag van vandaag nodig, dierproeven en legbatterijen zijn pas sinds dit jaar in de EU verboden.

Gelukkig is er onder andere door de asielen, de Dierenbescherming, de Partij voor de Dieren en talloze andere organisaties veel meer aandacht voor het dierenwelzijn en de verantwoordelijkheid die de mens daarvoor heeft. Door scholing, goede opvang, regulering en een veranderende samenleving krijgen dieren langzaam maar zeker steeds meer kans op een goed leven. De dierenasielen zitten nog steeds vol, maar gelukkig zijn de redenen voor opvang vaak minder schrijnend dan wordt gedacht en worden veel dieren in een goed huis geplaatst. Nu ik zelf zit te denken om mijn langverwachte dierentuin thuis te gaan beginnen denk ik allereerst aan het asiel. Op hun website zijn vele lieve honden, katten, konijnen en andere dieren te vinden die een baasje zoeken. Het is heel verleidelijk om ze allemaal mee te nemen want ze zijn allemaal zo lief! Gelukkig ben ik verstandig genoeg om in huis te nemen waar ik voor kan zorgen. Hopelijk denkt u daar ook aan wanneer u op zoek gaat naar een huisdier en spiek even binnen bij het asiel. Voor u het weet bent u verliefd op een ‘afgedankt’ maatje wat een nieuw thuis verdient.

Danitsja Koster - redacteur

Geen opmerkingen:

Een reactie posten