donderdag 9 juni 2011

Blog: Pinkpop


Oké oké, ik geef het toe: ik ben de jongste niet meer. Nu ik halverwege de dertig ben, kan ik geen carrière als topsporter meer ambiëren, moet ik me druk maken om hypotheken en pensioenpremies en krijg ik zonder problemen toegang tot speciale feesten voor ‘oudere jongeren’. Allemaal zaken waar ik niet bepaald op zit te wachten…

Maar gelukkig zijn er nog genoeg leuke dingen uit mijn jeugd die wel nog steeds kunnen. Festivals bezoeken bijvoorbeeld! Met heerlijke nostalgische gevoelens denk ik nog vaak samen met mijn vriendinnen terug aan al die edities van Pinkpop die we samen bezocht hebben. Pinkpop: het festival der festivals mag ik toch wel zeggen. Het Woodstock van de Lage Landen. Al 42 jaar lang verandert Landgraaf met Pinksteren in een walhalla van muziek en gezelligheid. En WIJ waren er bij in 1993 toen de stroom uitviel tijdens het optreden van de Black Crowes en het hele Pinkpop-terrein veranderde in een aardedonker weiland vol mensen. WIJ waren er bij in 1992 met het legendarische optreden van Pearl Jam waarbij zanger Eddie Vedder vanaf een camerakraan het publiek in dook. En niet te vergeten bij The Cult, die Pinkpop-baas Jan Smeets tot waanzin dreven en zijn verzoeken om een einde aan het optreden te maken volkomen in de wind sloegen. WIJ stonden vooraan bij Deus, bij Rancid, bij Krezip, bij Björk, bij Smashing Pumpkins. En wat was het leuk!!!

Ook dit jaar is het weer zo ver: van 11 tot en met 13 juni vindt de 42e editie van Pinkpop plaats. Met bands als Elbow, Coldplay, Kings of Leon en Volbeat. En het mooie is: WIJ kunnen er gewoon weer bij zijn! Met onze rugzak vol festivalkledij, een tentje en een luchtbed. In de rij bij de toiletten. Drie dagen niet douchen. De blubber tot onder onze oksels of de brandende zon op onze bolletjes. WIJ kunnen er bij zijn!

Als we zouden willen.. Want ik geloof dat we dit jaar allemaal iets beters te doen hebben. Net als vorig jaar. En het jaar daarvoor. En het jaar daarvoor. Gelukkig hebben we de foto’s nog. En is er volgend jaar gewoon weer een nieuwe Pinkpop. Waar we hoogstwaarschijnlijk gewoon weer niet naartoe gaan. En zo is en blijft Pinkpop voor ons pure nostalgie.

Heleen - redacteur

2 opmerkingen:

  1. Ik ga dit jaar voor het eerst en ben erg benieuwd hoe ik het ga ervaren. Heb wel hiero Pinkpop 2012 een interessante geruchten lijst gezien. Ben benieuwd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaartje is snel voorbij gegaan, heb er alweer zin in. Zag net een lijst welke veelbelovend is! Vond het hier Pinkpop 2012.

    BeantwoordenVerwijderen